I dag er beslutningen om, hvilke værktøjer og teknologier der kan fremtidssikre væksten og sikre konkurrenceevnen, blevet tilføjet til IT-ledernes allerede fyldte opgaveliste - en opgave, der kan være svær at overskue for selv det mest velforberedte og ressourcestærke IT-team.
Sammen med deres kollegaer fra HR og Facility Management optimerer IT-chefer allerede kontoret, så det afspejler de nye tendenser. Men eftersom mange medarbejdere kun tilbringer noget af deres arbejdsuge på kontoret, og andre medarbejdere kun arbejder hjemmefra, bliver gevinsten ved et optimeret kontor hurtigt udvandet, hvis de ikke sørger for at tage højde for den hybride arbejdsstyrkes behov.
Faktisk antyder vores forskning, at mange virksomheder har problemer med samarbejdet. For eksempel har 44 % af medarbejderne ikke den rette teknologi, der skal til for at fremme en ubesværet kommunikation med eksterne kolleger.
I et vanskeligt økonomisk landskab med mange udfordringer, der ligger og lurer i horisonten, har virksomheder ikke råd til at have fokus andetsteds. Hvis medarbejderne ikke får den oplevelse på arbejdspladsen, som de søger, vil de begynde at lede efter andre muligheder.
Så for at sikre, at virksomheden kan tiltrække og fastholde de bedste talenter, må IT-cheferne udfordre dem selv i forhold til deres strategier for en digital transformation. Det vil sige, at de skal huske at involvere medarbejderne i denne innovations- og investeringsrejse og opfordre dem til at gøre brug af nye værktøjer og processer. Og som det vigtigste skal de skabe kanaler, hvor de kan give feedback og fremhæve eventuelle friktionspunkter, der påvirker produktiviteten.
Gartner anbefaler, at denne proces bør omfatte, at man indgår "aftaler om oplevelsesniveau" (XLA'er) – som går langt ud over standardaftalerne om serviceniveau (SLA'er), og i sidste ende måler medarbejdernes oplevelser med IT-tjenester og teknologi. For at demonstrere deres værdi inkluderede Gartner endda XLA'er på sin kurve over "innovationstriggere". Dette for at vise, at når det kommer til indførelse af ny teknologi, kan end-to-end-brugeroplevelsen måles, så virksomheder kan optimere og forbedre medarbejdernes teknologioplevelse. Det fører i sidste ende til bedre forretningsresultater.